עקוב אחרי – גירסת הטכניון

העגלה שפיתחו הסטודנטים

העגלה שפיתחו הסטודנטים

הסטודנטים אוהד רוסנק ועמרי אלימלך עם העגלה העוקבת

הסטודנטים אוהד רוסנק ועמרי אלימלך עם העגלה העוקבת

סטודנטים בטכניון פיתחו אלגוריתם חדשני, המאפשר לעגלת הקניות לעקוב אחר הקונה מבלי שיצטרך לגעת בה. גם את העגלה עצמה הם בנו לבדם.

דמיינו לכם תמונה עתידנית: אתם בסופרמרקט, ועשרות עגלות מטיילות בין המדפים באופן עצמאי, נוסעות כמו כלב נאמן אחר הקונים, עוקבות אחריהם ממדפי החלב למדפי הלחם, ממדפי הירקות לקופה. נשמע נחמד? עמרי אלימלך ואוהד רוסנק, סטודנטים לתואר ראשון מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, פיתחו עגלת קניות כזאת: עגלה רובוטית הנעה באופן עצמאי ועוקבת אחר הקונה.

עמרי ואוהד, בני דודים וחברים טובים מילדות, אהבו תמיד לבנות דברים ולהבין כיצד הם פועלים. “כשהיינו קטנים,” מספר עמרי, “שיחקנו הרבה בלגו הנדסי ובנינו רובוטים. אנחנו מאוד אוהבים לבנות דברים, ותמיד היה לנו ברור שכשנהיה גדולים נלמד הנדסה בטכניון.”

“כשהיינו צריכים לבחור פרויקט גמר,” מוסיף אוהד, “היה לנו ברור שנעסוק בפרויקט הקשור לרובוטיקה, וכך הגענו למעבדה לבקרה, רובוטיקה ולמידה חישובית בפקולטה.”

הרעיון לפרויקט הספציפי עלה במוחם של השניים בעקבות חוויותיו של אוהד עם אמו בסופרמרקט. “אמא שלי אוהבת לקנות בסופר, מעמיסה עגלות, ופשוט נמאס לי ללכת אחריה בסופרמרקט ולדחוף את העגלה, אז החלטנו לפתח עבורה עגלת קניות רובוטית-עצמאית, שתעשה במקומי את העבודה.”

“אמא של אוהד התלהבה מהרעיון, והתחלנו לעבוד על הפרויקט באופן רציני,” אומר עמרי. “התחלנו לחקור באינטרנט ולחפש פרויקטים דומים שנעשו בעבר. להפתעתנו, לא מצאנו עגלות רובוטיות הנעות באופן עצמאי. מצאנו כמה עגלות העוקבות אחר הקונה בהפעלה בשלט רחוק, אך לא עגלה רובוטית שתעקוב אחריו באופן אוטונומי ממש.”

חברי סגל בפקולטה חשבו שהרעיון לפרויקט קצת שאפתני מדי לתואר ראשון, משום שהוא מבוסס על עיבוד תמונה בזמן אמת, אך השניים לא אמרו נואש. הם השקיעו חשיבה רבה בכתיבת האלגוריתם שיאפשר את זיהוי הקונה ועקיבה אחריו בזמן אמת.

על העגלה הרכיבו השניים מצלמת קינקט, הנותנת תמונת עומק טובה ומסוגלת לזהות אנשים בתמונה. המצלמה מעבירה את המידע למעבד שמריץ את אלגוריתם הזיהוי ודואג שמכל האנשים בתמונה, העקיבה תתבצע רק אחרי הלקוח הספציפי שאחריו העגלה אמורה לעקוב.  “זו מערכת לומדת,” מסביר עמרי, “והמעבד אוגר את מידע חדש ומשפר את הביצועים כל הזמן. פיתוח אלגוריתם זה היה האתגר המרכזי והמשמעותי ביותר בפרוייקט”

 “גם את העגלה ייצרנו לבד,” אומר אוהד. “מצאנו עגלת קניות מפורקת במזבלה, חלודה וללא גלגלים, ובנינו אותה מחדש. ריתכנו את המבנה שלה כך שיהיה קל ויעיל לרובוט מסוג זה , חיברנו לה מצלמת קינקט, סוללה חזקה וכרטיס מחשב, תוך הקפדה יתרה על  עיצוב המוצר.”

קובי כוחי, ראש המעבדה לבקרה, רובוטיקה ולמידה חישובית בפקולטה להנדסת חשמל, הנחה וליווה את הסטודנטים בפרויקט. “הפרויקט קיבל את הציון 100. מבחינתנו בפקולטה, התהליך שהסטודנטים עוברים כדי לבנות את עצמם מבחינה מקצועית הוא הדבר המשמעותי, ולאו דווקא המוצר הסופי. במהלך הקורס נדרשים הסטודנטים לחקור לעומק טכנולוגיות חדשות, והם נחשפים ליזמות ולפיתוח מוצר.”

“מבחינתנו הצלחנו בפרויקט,” מסכמים אוהד ועמרי. “זהו פרויקט סטודנטיאלי שיש להמשיך לעבוד עליו ולשפר אותו. אנו מאמינים שבעתיד יפותח  שבב ייעודי שיחליף את המעבד  שהשתמשנו בו. המוצר שלנו עדיין לא מושלם, אבל נמשיך ונפתח אותו בעתיד.”

בתמונה בעמוד הבית (מימין לשמאל): אוהד רוסנק, קובי כוחי ועמרי אלימלך עם העגלה שפיתחו