מלגת הנשיא לדוקטורנטית נגה פרידמן-בישופ

תרשים המתאר את היווצרות "צבירי היונים" הפוגעים ביעילות הממברנה

תרשים המתאר את היווצרות “צבירי היונים” הפוגעים ביעילות הממברנה

פרידמן-בישופ, מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון, חוקרת תופעות אלקטרו-כימיות בתהליכים של טיהור מים.

נגה פרידמן-בישופ, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה כימית, קיבלה ב-13 ביולי את מלגת נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית. פרידמן היא אחת משמונה זוכים במלגה, שגובהה 200 אלף שקל לחוקר.

בעבודתה בוחנת פרידמן תהליכים אלקטרו-כימיים בטיהור מים. פרופסור סלבה פרגר, המנחה אותה בעבודת הדוקטורט, מסביר כי “התפלת מים נעשית כיום באמצעות ממברנות. ההנחה המקובלת היא כי היונים של המינרלים הנדחים על ידי הממברנה נאלצים לעבור אותה כיונים בודדים. התגלית של נגה, המבוססת על שיטות אלקרו-כימיות חדישות, היא שהיונים מצליחים ‘לרמות את הממברנה’ על ידי יצירת צברים (אגרגטים) גדולים – מה שמאפשר להם מעבר קל יותר. את התגלית הזאת אנחנו מיישמים במודלים חדשים שיעזרו בתכנון תהליכי התפלה ובפיתוח ממברנות טובות יותר.”

כיום קיימים מודלים רבים ושונים המתארים את התהליכים שעוברים המים בממברנות, אבל המודל האלקטרו-כימי של פרידמן-בישופ ופרופסור פרגר מגלה אינפורמציה חדשה ומעמיקה. “כאמור, התגלית העיקרית שלנו היא שבממברנה, בניגוד לסברה המקובלת, לא נוצרים רק יונים נפרדים (מיוננים) אלא גם צבירי-יונים (אגרגטים) שפוגעים בפעילות הממברנה. המחקר שלנו מסביר את השינויים הנוצרים בעקבות הצטברות זו, וכך מאפשר לנסח דרכים לפתרון הבעיה.”

מלגת הנשיא, שנוסדה בשנה שעברה, ניתנת מדי שנה לכשמונה דוקטורנטים מצטיינים. כל שנה מתמקדות המלגות בתחום מחקר אחר. בשנה שעברה היה זה תחום המוח, והשנה – מים, חקלאות ואיכות הסביבה.