מאות תלמידים השתתפו באולימפיאדת הרובוטיקה ה-5 בטכניון

תלמידי בית הספר הר שכניה עם מנכ"ל Ytek ארתור זמשמן, רמי בורשטיין ממשרד החינוך ומנהל המרכז לרובוטיקה ע"ש לאומי בטכניון, ד"ר יבגני קורצ'נוי. צילום : שרון יחזקאל, עמותת Ytek.

תלמידי בית הספר הר שכניה עם מנכ”ל Ytek ארתור זמשמן, רמי בורשטיין ממשרד החינוך ומנהל המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, ד”ר יבגני קורצ’נוי. צילום : שרון יחזקאל, עמותת Ytek.

ביום חמישי, 15 במאי, התקיימה בטכניון אולימפיאדת הרובוטיקה, בהשתתפות מאות תלמידים מבתי ספר ממג’דל שמס ועד אשדוד. האולימפיאדה נערכה במסגרת תוכנית “רובותפן” המתקיימת בחסות משרד החינוך, משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, הטכניון ועמותת Ytek לצמצום פערים בחינוך. השנה מלאו חמש שנים לאולימפיאדת הרובוטיקה, ומתוך כ-15 אלף תלמידים המשתתפים בפעילות Ytek, 350 הגיעו לקו הגמר.

מטרת תוכנית “רובותפן” היא לחשוף תלמידים לטכנולוגיה מגיל צעיר, במסגרת הבית-ספרית, תוך סבסוד מלא. במסגרת התוכנית לומדים התלמידים שפת תכנות ומתמודדים עם אתגרים שונים בתכנות וברובוטיקה. התוכנית מזמנת התנסויות לימודיות מאתגרות בדגש על למידה בין-תחומית ושילוב בין מדעים, טכנולוגיות ומתמטיקה.

“משרד החינוך החליט לעשות סדר בהוראת הרובוטיקה,” אומר רמי בורשטיין, האחראי על הטמעת התחום בבתי הספר היסודיים. “גיבשנו תוכנית לימודים מפורטת, והכוונה היא לעבור בהדרגה מפורמט של חוגים ומנחים חיצוניים לשיעורים שיועברו על ידי המורים הרגילים של בית הספר. צריך להבין שישראל היא חלוצה בהוראת הרובוטיקה, וכיום אנחנו מציעים לכל בית ספר מעין ‘תוכנית מדף’ שאותה הוא יכול להתאים לצרכיו.”

“תריחו את האוויר כאן – הוא אותו אוויר כמו בכל מקום אחר, אבל האנשים פה, כולם עוסקים במדע ובטכנולוגיה,” אמר לתלמידים פרופסור גדי שוסטר, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים. “כמו שאתם אוהבים מדע וטכנולוגיה, כאן בטכניון יש מבוגרים ש’משחקים’ במדע ובטכנולוגיה כל הזמן.”

“קודם כל, מגיעות מחיאות כפיים להורים, שתומכים בפעילות שלנו”, אמר לתלמידים מנכ”ל ,Ytek ארתור זמשמן. “לכל אחד ואחת מאיתנו יש נגיעה למדע, והמטרה של הפרויקט היא להצית את הסקרנות הטבעית הטבועה בתלמידים. רק השקעה בחינוך לטכנולוגיה ומדע תסלול את הדרך לדור חדש של מדענים, פורצי דרך וזוכי פרס נובל.”

רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, אמר כי “הטכניון הוא עבורנו בית שני, והשנה השקענו חצי מיליון שקל בכל הסטודנטים שלנו שלומדים בטכניון. אין ספק בעתיד הקרוב יילכו כמעט כל המשאבים – חוץ מחקר המוח – לרובוטיקה. “לפני שעה העליתי לפייסבוק תמונה של שלושה ילדים מדליית אל כרמל, שמשתתפים בתחרות, ותוך שעה היו לנו מאה לייקים. זה מראה לנו כמה גדולה ההתעניינות בתחום הרובוטיקה – גם במגזר וגם באוכלוסיה הכללית”.

“מהפכת הרובוטיקה כבר החלה, וכל  לחברות ההיי-טק הגדולות בעולם – מיקרוסופט, גוגל, אמזון ועוד – רוכשות טכנולוגיות רובוטיות,” אמר פרופסור משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון. “הרובוטיקה נכנסת לכל תחום בחיינו, מתחבורה ועד לביטחון. לשמחתי, בני הנוער בישראל מגלים עניין עצום, במונחים עולמיים, ברובוטיקה. אתם, המשתתפים בתחרות, אחראים לקפיצת המדרגה הזאת.”

“בשנה האחרונה הצטרפה לפעילות Ytek חטיבה שקושרת את ההנדסה לרפואה ולגוף האדם,” הוסיף פרופסור שי שהם, המכהן גם כראש המעבדה להנדסת ממשקים עצביים בטכניון. “החיבור הזה בין רפואה והנדסה מתקדם בקצב מהיר בשנים האחרונות, בין השאר בפיתוח התקנים ממוזערים כגון שתלים ללב.”

“מורי רובוטיקה הם מורים מיוחדים מאוד, שמוכנים ללמוד עם התלמידים שלהם ולהודות שלא תמיד הם יודעים בעצמם את התשובות לכל הבעיות,” אמרה למתחרים פרופסור אורית חזן, ראש המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. “אלה מורים מסורים וסקרנים, שמקשיבים למה שאתם אומרים ומלמדים אתכם גם את המיומנות החשובה של עבודת צוות.”

   “אין בארץ שום פקולטה לרובוטיקה,” מסביר ד”ר יבגני קורצ’נוי. “יש רק מעבדות-רובוטיקה בפקולטות שונות. השאיפה שלנו היא לבנות בתחרויות האלה את הדור שיקים פקולטות ייעודיות כאלה. יש כיום מסה גדולה של תלמידי רובוטיקה, והמספר הולך וגדל, וזו בהחלט כמות שהופכת לאיכות. אנחנו לא מסתירים, כמובן, שדרך הפעילות הזאת אנחנו רוצים לחבר ילדים לטכניון, כך שבבוא העת הטכניון ייראה להם מקום טבעי לרכוש בו השכלה גבוהה.”

“תוכנית הרובוטיקה התחילה אצלנו רק בשנה שעברה,” סיפר סנד דעבוס, תלמיד כיתה ח’, בבית הספר (יסודי-חטיבה) עין קיניא מרמת הגולן, שזכה עם קבוצתו במקום הראשון בתחרות לתלמידי ז’ – ח’. “כבר באותה שנה זכינו במקום השני. השנה השקענו בשיפורים והגענו לתחרות יותר מוכנים. זה כיף לזכות אבל הלימודים מעניינים גם בזכות עצמם – כי אנחנו לומדים שליטה ותכנות בצורה חווייתית מאוד. בגלל זה אנחנו לא מסתפקים בשעות הלימוד המוגדרות, אלא לומדים רובוטיקה גם בזמננו הפנוי.”

“כבר בשלב מוקדם – משיחות עם קבוצות אחרות – הבנו שאנחנו במקום הראשון,” מספר עידן רז, מבית הספר גוונים – עין המפרץ, שזכה עם קבוצתו במקום הראשון לתלמידי ה’ – ו’. “אנחנו קבוצה מכיתות ה’-ו’, ומשקיעים ברובוטיקה הרבה, גם מעבר לשעות הלימוד.”

במקום הראשון לתלמידי ג’-ד’ זכו תלמידי בית הספר מעלה הגליל, מעונה. ובמקום הראשון לתלמידי א’ – ב’ זכו תלמידי בית הספר אופק מכרמיאל.