תחרות “רובו-דג” התקיימה בטכניון, עם שייטת הצוללות

בתמונה מימין לשמאל: אנסטסיה דובוב, שני בנימין, אלינה זרנוב, תום זיקוט, אילן מנייב והמורה שרון טמיר

בתמונה מימין לשמאל:
אנסטסיה דובוב, שני בנימין, אלינה זרנוב, תום זיקוט, אילן מנייב והמורה שרון טמיר

בתחרות “רובו-דג” הראשונה, שהתקיימה) בבריכת הטכניון, ניצחה קבוצה מבית הספר התיכון ליאו באק בחיפה. הקבוצות המתמודדות בתחרות נדרשו לתכנן ולבנות צוללת קטנה, שתצלח במים מרחק גדול ככל האפשר. הניקוד ניתן גם על היבטים אחרים, כגון עיצוב ויצירתיות.
בתחרות נכחו נציגים רבים משייטת 7 (שייטת הצוללות של חיל הים), ואת הפרסים העניק מפקד היחידה. התחרות נערכה בשיתוף המרכז למדע וטכנולוגיה של ביטחון בטכניון, בראשות פרופסור אבי מרמור ובתמיכת עיריית חיפה ועמותת דולפין (יוצאי שייטת 7).

מפקד היחידה אמר: “בניגוד לתחרויות רובוטיקה אחרות, שבהן נהוג להתמקד בהיבטים הטכניים, כאן אנחנו הדגשנו את ההיבט היצירתי. אמרנו לתלמידים: בואו תראו איך פועלת צוללת אמיתית, לכו תראו איך דג שוחה בים, ותביאו לנו משהו שעד היום עוד לא ראינו. מצד אחד אנחנו יחידה לוחמת, ומצד שני אנחנו מובילים את הכלים הכי טכנולוגיים. האנשים שאנחנו מחפשים אינם בהכרח אנשים עם רקע טכנולוגי, אבל חייב להיות להם ראש פתוח ויצירתי כדי שיוכלו ללמוד את ההיבטים הטכניים של עולם הצוללות.”
חברי הקבוצה המנצחת הם תלמידי כיתה י’-5 בליאו באק: אנסטסיה דובוב, שני בנימין, אלינה זרנוב, תום זיקוט ואילן מנייב. הזכייה במקום הראשון מזכה כל אחד מהם בקורס פסיכומטרי, מתנת High Q.
הצוללת שבנתה הקבוצה הונעה על ידי מדחף שנבנה בהשראת כנפי מאוורר, והוא דומה מאוד למדחף של צוללת אמיתית. “המדחף הזה הוא בהחלט הברקה של אחד התלמידים,” אומר המורה שלהם, שרון טמיר, “אבל הסוד הגדול הוא ההתמדה – הם ערכו כמה ניסויים ומקצי שיפורים, ובאו לבית הספר שלוש פעמים במהלך חופשת הפסח.”
שרון טמיר הוא בוגר הפקולטה להנדסה אווירונוטית בטכניון, והוא מסיים את שנת הלימודים האחרונה שלו במסגרת תוכנית ‘מבטים’ בטכניון – תוכנית המיועדת להוביל כוחות חדשים למערכת החינוך. עוד לפני שהסתיימה חופשת השחרור שלו, אחרי 25 שנות קבע, זומן שרון לפגישה עם מנכ”ל ליאו באק, דני פסלר, ועד מהרה החל לעבוד כמורה בבית הספר. “בהוראה, הסיפוק מיידי,” הוא אומר. “יש פידבקים ישירים מהתלמידים, הצלחות במבחנים – זה משהו שאין בשום מקום עבודה.”