“יום נשים” בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

התלמידות במעבדה לביו-רובוטיקה ולביו-מכאניקה. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

התלמידות במעבדה לביו-רובוטיקה ולביו-מכאניקה. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

התלמידות במעבדת תכן וייצור. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

התלמידות במעבדת תכן וייצור. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון קיימה זו השנה הרביעית ברציפות יום נשים, שמטרתו לעורר מודעות לחשיבותו של התחום בקרב מועמדות ללימודים בטכניון. ביום זה מקבלות המשתתפות סקירה על מקצוע הנדסת המכונות בתעשיות עתירות הידע ובאקדמיה, ועל לימודי הנדסת מכונות בטכניון כקרש קפיצה לקריירה בתחום זה.

בארוע השתתפו 150 תלמידות תיכון הלומדות במגמות מדעיות-טכנולוגיות ומועמדות מאזור חיפה והצפון, בין השאר מבתי הספר בסמ”ת המחודש בחיפה, אורט אלון ביקנעם ותיכון עירוני ו’ בחיפה.

יום הנשים חולק לשני מושבים, במהלכם נחשף קהל המשתתפות למקצוע הנדסת המכונות דרך הרצאות מפי בוגרות הפקולטה המשמשות בתפקידים בכירים בתעשייה ובפקולטה. במפגש עם סטודנטיות מן הפקולטה ובסיורים במעבדות הפקולטה, נחשפו המועמדות לחשיבותו של המקצוע בתעשיות עתירות הידע ולתרומתו למערכי הפיתוח והייצור.
פרופסור אלון וולף, ראש המעבדה לביו-רובוטיקה ולביו-מכניקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בירך את התלמידות ואמר: “אני בוגר הפקולטה, וכל מה שלמדתי בחיי למדתי כאן בטכניון. השם ‘הנדסת מכונות’ מטעה, כי לא מדובר כאן בלימודי מכונות עם לכלוך על הידיים וגריז על הרצפה; אנו עוסקים בפקולטה ב’הי-טק’, במגוון רחב של נושאים ופיתוחים, מתחום ההנדסה הרפואית, הרובוטיקה, המכניקה, ועד לאנרגיה ובקרה.”

האירוע התקיים בשיתוף עם העתודה האקדמית של צה”ל, “מוטורולה סולושנס” ו”אינטל ישראל”. שתי החברות תרמו מלגות עידוד לסטודנטיות שהתחילו את לימודיהן בפקולטה במהלך 2013.

ד”ר תמי ירום, סמנכ”ל המו”פ של חטיבת מנור ברפאל, העבירה את ההרצאה המרכזית ביום הנשים. ד”ר ירום, בוגרת הפקולטה, פועלת שנים רבות לקידום תלמידות למדע וטכנולוגיה, וזה מכבר זכתה בפרס ‘עובד ישראל’. בהרצאתה עודדה ד”ר ירום את המשתתפות לבחור בלימודי הנדסת מכונות בטכניון, והוסיפה כי ככל שיותר נשים יצטרפו לתחומים המדעיים טכנולוגים, כך יעסקו התחומים יותר ויותר במקומות בהם ההנדסה משיקה לחיים האנושיים, ולנשים יהיה יותר נוח ומעניין למצוא שם את עצמן ולשלב בין חיי משפחה, אתגרים במחקר, עניין ופרנסה הולמת. “אל תעצרו את עצמכן בגלל הסביבה,” אמרה לתלמידות.

“הזיהוי של הנדסת המכונות עם עבודה מכנית מלוכלכת אינו מדויק,” אמרה בוגרת הפקולטה ד”ר שרון הורנשטיין, העובדת היום בחברת הסטארט-אפ מרדין. “בהנדסת מכונות יש הרבה חלקים מכניים וברגים, אבל התעשייה בארץ בתחום היא תעשיה ‘נקייה’, עתירת ידע והיי-טקית. התעשייה עתירת הידע בארץ מחפשת נשים מהנדסות, הודות ליכולותיהן לבצע מספר רב של משימות במקביל.”