600 תלמידים מצפון הארץ השתתפו בתחרות “פירסט” בטכניון

first2first3first1

600 תלמידים מצפון הארץ השתתפו בתחרות FLL (FIRST Lego League), שנערכה בטכניון. קבוצת תלמידים מבית הספר העל יסודי משגב זכתה במקום הראשון והבטיחה את מקומה בגמר הארצי. יחד איתה העפילו לתחרות הגמר הארצית קבוצות מבית הספר האזורי משגב, תפוח פיס עמק חפר ואשכול פיס קריית ביאליק. התחרות תתקיים ב-4 במארס בהיכל “נוקיה” בתל אביב.

התחרות, בה לקחו חלק 26 קבוצות תלמידים מכל אזור הצפון, נוסדה במסגרת שיתוף הפעולה בין FIRST, תכנית החינוך הקדם-אקדמית המובילה של הטכניון וקבוצת LEGO, במטרה לעודד ילדים ובני נוער להיחשף לעולם המדע והטכנולוגיה. תחרות הרובוטיקה השנתית, המתקיימת במסגרת התכנית, מיועדת לתלמידי כיתות ד’-ט’. התלמידים נדרשים להתמודד מדי שנה עם אתגר חדש, והשנה היה זה אתגר בתחום ההתמודדות באסונות הטבע.

FLL היא תחרות עולמית, שבה משתתפים יותר מ-200,000 תלמידים בכיתות ד’–ט’ מ-70 מדינות ברחבי העולם, כ-3,300 בישראל. התלמידים חקרו סופות, רעידות אדמה, גלי צונאמי ותרחישים נוספים של אסונות טבע, והציעו פתרונות יצירתיים להתמודדות עם אתגרי הטבע. בנוסף לעבודת החקר נדרשו התלמידים לבנות ולתכנת רובוט אוטונומי מלגו, בעזרת תכנת LEGO MINDSTORMS, שיוכל להתמודד עם סדרת משימות בשולחן משימה מיוחד.

הניקוד ניתן לקבוצות על ידי השופטים על סמך תהליך המחקר, חדשנות הפתרון ואופן ההצגה. בנוסף קיבלה כל קבוצה ניקוד על תכנון ותכנות הרובוט ברמה המכאנית, ועל הצלחתו בביצוע המשימות.

“זו הפעם הראשונה שאני משתתפת בתחרות הזו וזה כיף גדול,” מספרת אריאל ברק, תלמידת כיתה ט’ מבית הספר המשותף חוף הכרמל במעגן מיכאל, שקבוצתה זכתה בפרס על מציאת פתרון חדשני ועל אופן הצגתו. “בקבוצה שלנו יש שבעה תלמידים, ויחד פיתחנו אפליקציה המאפשרת לאזרחים להתמודד עם מצב של רעידת אדמה, ונותנת בזמן אמת הנחיות כיצד לנהוג. האפליקציה כוללת גם משחק, שמי שמשחק בו לומד להתמודד עם רעידת אדמה. רק בזכות התחרות הגעתי להתעניין בנושאים של רובוטיקה וטכנולוגיה, ובלעדיה  לא הייתי עוסקת או מתעניינת בהם. בזכות FLL אלך ללמוד במגמה הקשורה לרובוטיקה. הופתעתי עד כמה זה תפס אותי.”

“זה פרויקט שכל מי שמתחיל בו נתפס ולא רוצה להפסיק. התחרות הופכת לחלק משמעותי בחיים שלך,” אומר יהונתן אלדר, תלמיד כיתה י”א, שהדריך את תלמידי כיתות ח’-ט’ מבית הספר חוף הכרמל. “היות שהעבודה על הפרויקט גוזלת זמן רב, וההשתתפות בתחרויות גורמת לנו להחסיר ימי לימודים, לקבוצה נבחרים תלמידים מצטיינים שיכולים להשלים את חומר הלימודים הרגיל. “

“בתחילת כל שנה אנו מקבלים את לוח המשימות ועלינו להחליט באיזו דרך לפעול. התלמידים מתכננים ומפתחים הכל לבד, ואנחנו המדריכים רק מלמדים אותם על התופעה ומכוונים אותם. התחרות פשוט סוחפת אותם.”

“ברור שאלמד בטכניון כשאהיה גדול,” מוסיף יהונתן. “אני בטוח שלפחות  80% מהמשתתפים בתחרות ילמדו בעתיד לימודים אקדמיים בתחומי המדע וההנדסה. אחרי שאתה נחשף לתחומים האלה אתה לא רוצה לעסוק בשום דבר אחר.”

שירה סנה, תלמידת כיתה ו’ מבית הספר “המגינים” בקרית שמונה, השתתפה גם היא לראשונה בתחרות. “מרגש מאוד להשתתף בתחרות,” היא אומרת. “אני לומדת עם 15 תלמידים נוספים בכיתה מיוחדת של יזמות, ואנחנו יוצרים כל מיני דברים ברובוטיקה ועושים ניסויים. לתחרות התאמנו כשלושה חודשים, והמדריכים ליוו אותנו בתהליכי הפיתוח. בחרנו להתמקד בעבודת החקר בנושא רעידת אדמה. הפתרון שהצענו, לאחר התייעצות עם מומחים בתחום, היה פיתוח שבב להתרעה על תזוזת בנייני מגורים, שיוצב בגומחה בתחתית הבניין וייתן התרעה לשירותי הביטחון על התרחשות של רעידת אדמה. כשנרשמת תזוזה משמעותית בקרקע, השבב מפעיל אזעקה אצל כוחות הביטחון.”

תחרות ה-FLL  ידועה בעולם לא רק בזכות קידום והקניית הטכנולוגיה לגיל הצעיר, אלא גם בזכות הערכים אותם היא מעניקה, תוך שימת דגש על ערכי שיתוף פעולה והתנהלות אדיבה ומכבדת של התלמידים בתוך הקבוצה.

בתמונות: תלמידים בתחרות. צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון