פרס האגודה לעיבוד אותות לשנת 2013 יוענק לפרופ’ אלדר

yonina

פרופסור יונינה אלדר זכתה בפרס היוקרתי של האגודה לעיבוד אותות לשנת 2013, על “תרומה עצומה לחישה דחוסה, דגימה בתדר תת ניקוויסט, אופטימיזציה קמורה ועיבוד אותות סטטיסטי.”

פרופסור אלדר, ראש המעבדה לדגימה בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, משמשת כחברת המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג), כחברה באקדמיה הלאומית הצעירה למדעים, חברה בוועדה להנגשת ההשכלה הגבוהה לחרדים ויועצת לחברות הייטק. בנוסף היא משמשת עמית מחקר ב-MIT ופרופסור אורח באוניברסיטת סטנפורד.

פרופסור אלדר פיתחה פרדיגמה חדשה לדגימה ולעיבוד אותות בקצב נמוך מתדר ניקוויסט, הנחשב לגבול הדגימה המינימלי של אותות אנלוגיים. היא הצליחה להוריד את קצב הדגימה מבלי לפגוע באיכות האות ובכך לאפשר מזעור ותקשורת טובה יותר. מעבר לפיתוח התיאוריה והאלגוריתמים, היא השיגה פריצת דרך עולמית בתחום הדגימה, כשבנתה יחד עם הסטודנטים שלה וצוות הפיתוח במעבדה אבטיפוס של כרטיס אלקטרוני המאפשר דגימת אותות בפס רחב תוך שימוש בקצב דגימה נמוך במיוחד. שיטות אלה יכולות לאפשר מזעור מכשירים רבים: מטלפון חכם, דרך אולטראסאונד ועד לרדאר.

להמצאה האמורה יישומים פוטנציאליים רבים, כגון שיפור ביצועי רדאר ואולטרסאונד תלת מימדי מהיר. שוק פוטנציאלי נוסף הוא השוק הרפואי, שם מתורגמת מהירות הדגימה לזמן החשיפה של המטופל להתקן הפולט קרינה מסוכנת. מנקודת הראות הכלכלית יש כאן יתרון גדול, שכן מטופלים רבים יותר יוכלו להיבדק. גם השוק הביטחוני מתעניין מאוד בהמצאה המאפשרת סריקה של תחום תדרים מאוד רחב בזמן מהיר.
פרופסור אלדר זכתה בפרסים רבים, בהם פרס קריל להצטיינות בחקר מדעי, פרס ברונו מטעם קרן רוטשילד, פרס ויצמן למדעים מדויקים, פרס הרשל-ריץ’ לחדשנות מדעית, פרס מטעם עיריית חיפה לנשים פורצות דרך ועוד.

IEEE Signal Processing Society Technical Achievement Award הוא הפרס הראשי בתחום עיבוד האותות, והוא ניתן לחוקרים אשר תרמו משמעותית, במשך שנים, לתיאוריה וליישום של נושאים טכניים בספקטרום התחומים בהם עוסקת האגודה – תרומה הניכרת בפרסומים, בפטנטים או בהשפעה מוכרת על התחום. פרופסור אלדר קיבלה השנה את הפרס יחד עם פרופסור אלפרד הירו, שהיה בעבר ראש האגודה לעיבוד אותות והינו אחד מעמודי התווך של הקהילה (הוא קיבל את מדליית המילניום השלישי של IEEE).

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא בירך את פרופסור אלדר ואמר כי “בית הטכניון גא על זכייתה של פרופסור יונינה אלדר בפרס חשוב זה ומתברך בהישגיה.”