מרתון יזמות Hacking Health בפקולטה לרפואה

11150701223_1274f11c60_b

יישום סמארטפון שנועד לסייע לילדים חולי סוכרת הוא הפיתוח הזוכה במרתון היזמות Hacking Health  שנערך בפקולטה לרפואה בטכניון.

במרתון, שנמשך שלושה ימים, נחשפו הסטודנטים למעבדת יזמות לפיתוח טכנולוגיות, והמנטורים סיפקו משוב מיידי וביקורת בונה.

יישום סמארטפון שנועד לסייע לילדים חולי סוכרת הוא הפיתוח הזוכה במרתון היזמות Hacking Health, שנערך בחודש נובמבר בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. יישום זה, המכונה GlucoGotchi, נותן משוב חיובי ותזכורת לילדים חולי הסוכרת, וזאת באמצעות דמות ידידותית המגיבה בחיוב לזריקה ולטיפולים.

“האב הרוחני” של המרתון הוא סגן דיקן הפקולטה לרפואה, פרופסור אורי רוזנשיין, שמעביר  קורס יזמות בפקולטה, ושני הסטודנטים שהובילו את האירוע הם יובל ברק-קורן (רפואה) וישי זוסמן (מדעי המחשב). המטרה, לדבריהם, היתה לספק לסטודנטים “מעבדת יזמות חיה, שבה הסטודנטים ייחשפו לראשונה לחוויה של פיתוח מיזם תחת לחץ.”

“במשך חמש שנים אנחנו לומדים בפקולטה ובבתי החולים, בלי להיחשף לעולם הטכנולוגי והיזמי,” אומר יובל, העובד כעוזר רופא במחלקה פנימית ברמב”ם. ” כל פקולטות-הרפואה המובילות בעולם מבינות שכאן נמצא העתיד – בשילוב בין יזמות, טכנולוגיה ורפואה.”

במסגרת המרתון, שזו השנה הראשונה לקיומו, הורכבו קבוצות ששילבו סטודנטים לרפואה עם סטודנטים מפקולטות אחרות בטכניון. כל קבוצה נדרשה לפתח טכנולוגיה ייחודית עבור תעשיית מדעי החיים.

120 סטודנטים מתואר ראשון, שני ושלישי, הגישו את מועמדותם לאירוע. ועדת הקבלה בחנה כל מועמד על פי נסיונו האישי, המוטיבציה שלו להשקיע בפיתוח רפואי, ונכונותו להסתפק בשעות שינה מועטות במהלך שלושת ימי המרתון. 60 המאושרים חולקו לשמונה קבוצות, שבכל אחת מהן שני רפואנים. עשרים מנטורים, ביניהם יזמים ומשקיעים, רופאים ומהנדסים, אנשי תעשייה ואקדמיה, ליוו את הצוותים בהתנדבות.

ביום הראשון השקיעו הסטודנטים את עיקר המאמץ בבחירת הרעיון המתאים. למחרת בתשע בבוקר החל המרתון, במסגרתו הם נפגשו עם רופאים ומנטורים, הכינו תכנית עסקית, ערכו סקרי שוק עם מטופלים ורופאים בבתי החולים בחיפה, התייעצו באמצעות שיחות ועידה בווידיאו, וליבנו את הרעיון. שיאו של היום השלישי היה בסדרת מצגות מול צוות השופטים: מנהל המרכז הרפואי רמב”ם, פרופסור רפי ביאר; מנהלת המרכז הרפואי הדסה הר הצופים, ד”ר אסנת לבציון-קרח; ראש מינהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד”ר אסנת לוקסנבורג; ד”ר בני זאבי, שותף מנהל ב-Tamir Fishman Ventures DFJ; ואיש העסקים והיזם קובי ריכטר, יו”ר ועדת מדעי החיים בארגון קרנות הון סיכון ומייסד מדינול.

השופטים התייחסו בכובד ראש לכל הפרויקטים, והפנו למתמודדים שאלות נוקבות, ביניהן סוגיות אתיות, סוגיות שיווקיות, שאלת יתרונו של הפיתוח על פני חברות מתחרות והתאמתו לעידן שבו יהיה טאבלט לכל רופא. “אהבתי מאוד את האופן שבו הצגתם את הדברים,” אמר פרופסור ביאר בסיכום היום. “זה היה ארוע מרתק. ההופעות שלכם הזכירו לי את הדרך שבה נהג סטיב ג’ובס להופיע ולהציג את הפיתוח האחרון. אני מאחל לכם שתהיו הממציאים של פיתוחי הרפואה בעשור הקרוב.”

המיזמים, רובם בתחום החומרה, היו מגוונים. קבוצת NAKIT הציעה פתרון לבעיית ההידבקות-במחלות בבתי החולים, הגורמת למותם של כמאה אלף איש בארה”ב מדי שנה. קבוצת The Genomic Revolution הציעה תוכנה שתשפר את ההתאמה הגנטית בין בני זוג המעוניינים להוליד ילדים. קבוצת LUNGIFLEX הציעה מערכת חדשה וקלה לטיפול בחולי אסטמה וסיסטיק פיברוזיס. קבוצת SHAKEOUT הציעה כפפה ייחודית שתסייע לאנשים הסובלים מרעד בידיהם. במקום הראשון, כאמור, זכתה קבוצת GlucoGotchi – שם המשלב בין המילה “גלוקוזה” לבין משחק ה”טמגוצ’י” – שהציעה מוצר שיקל על ילדים חולי סוכרת.

האירוע אורגן על ידי T2Med (Technion-Technology-Medicine) – הקבוצה האחראית על קידום יזמות וטכנולוגיה בפקולטה לרפואה – והוא מבוסס על פורמט 3DS (“שלושה ימי סטארט-אפ”), שפותח בטקסס. רוצ’יט שה מטקסס, משפטן בהשכלתו ואחד מחמשת חברי ההנהלה של 3DS, ליווה את האירוע.