מחקר: אכילת תמרים מגנה מפני טרשת העורקים ואינה מעלה רמת הסוכר בדם

חוקרי הטכניון והמרכז הרפואי רמב”ם:
אכילת תמרים לא גורמת לעליה ברמות הסוכר בדם

התמר מצטרף לרשימת הפירות המגנים מפני טרשת העורקים

אכילת תמרים בכמות של מאה גרם ביום, לא גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם ועשויה לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם. כך מצאו חוקרי הטכניון והמרכז הרפואי רמב”ם במחקר שעשו והעומד להתפרסם בכתב העת JAFC.

פרופסור מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה על שם רפפורט בטכניון ומהמרכז הרפואי רמב”ם, חוקר שנים רבות את ערכם הבריאותי של הפירות והירקות. לאור העובדה שלא רק רמתו, אלא גם איכותו של הכולסטרול בדם – קובעים את מידת הסיכון למחלות לב וכלי דם (התקף לב, שבץ מוחין), נעשה מאמץ מחקרי לאיתור פירות וירקות המכילים נוגדי חמצון פעילים במיוחד, העשויים לשפר את איכותו של הכולסטרול בדם, על ידי עיכוב חמצונו.

“לחמצון הכולסטרול יש חשיבות מרכזית בשקיעתו בדופן העורק וגרימה אפשרית לחסימת אספקת הדם ללב ולמוח, תופעה הגורמת להתקף לב או לשבץ מוחי”, מסביר פרופסור אבירם. בפירסומיו המדעיים הוא היה הראשון להראות כי הפירות היעילים ביותר הם הרימון, היין האדום (הגפן) ושמן הזית, זאת – לאחר שחקר את השפעתם של עשרות פירות וירקות על עיכוב בהתפתחות מחלות לב וכלי דם.

“עתה הגיע תורו של התמר להיחקר”, אומר פרופסור אבירם. “התעורר החשש כי מאחר שמדובר ב’פצצת סוכרים’, תזונה עשירת תמרים עלולה להביא לעליה ברמות הסוכר בדם. במחקר שנערך על נבדקים בריאים, נמצא כי אכילת מאה גרם תמרים ליום במשך כחודש, לא גרמה לעלייה ברמות הסוכר בדם. לא זו בלבד, אלא שרמות השומנים (טריגליצרידים) בדם ירדו באופן משמעותי, כמו גם מידת החמצון של השומנים בדם”.

במחקר זה נחקרו זני החאלאווי והמדג’ול ונמצא כי זן החאלאווי הוא בעל תכונות בריאותיות עדיפות במעט על אלו של המדג’ול. בכך מצטרף התמר לרשימת הפירות המגנים מפני טרשת העורקים.

ועוד אנטי אוקסידנט חדש ומעניין. באחרונה פורסם מחקרה של ד”ר חמוטל בורוכוב-נאורי וקבוצתה ממו”פ ערבה דרומית, בשיתוף עם קבוצת המחקר של פרופסור אבירם, שהראה לראשונה כי לשתיית מיץ הפרי הדרום–אפריקני – המרולה (מאה מ”ל ליום במשך שלושה שבועות) יש השפעות מיטיבות הן על כמות והן על איכות הכולסטרול בדם.