מספר שיא של מקבלי תואר דוקטור בטכניון

205Technion-Doctor-GK2A5644   מקבלי התואר אתמול, 43% מהם נשים, מהווים שיא חדש בתולדות הטכניון

הטכניון העניק אתמול 205 תוארי דוקטור חדשים לבוגריו, מדובר במספר שיא בטכניון זו השנה השנייה ברציפות. 88 (43%) ממקבלי התואר אמש הן נשים, נתון המשקף את מגמת הגידול במספר הסטודנטיות בטכניון בשנים האחרונות. 50 שנה מפרידות בין מקבלי התואר הצעירים ביותר, בני 28, לבין הדוקטור החדש המבוגר ביותר, בן 78.

בדבריו לדוקטורים החדשים ולבני משפחותיהם התייחס נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא להשפעתה הצפויה של המהפכה התעשייתית הרביעית על חיינו: “הטכנולוגיות החדשות צפויות לשוב ולהשפיע באופן  דרמטי על האופן בו אנו עובדים, מתקשרים איש עם רעהו ומבלים את שעות הפנאי שלנו. הגבולות בין האנושי, הפיזי והמקוון יוגדרו מחדש והדבר יעצב מחדש תעשיות ואף כלכלות שלמות שישתנו או ייעלמו.”

בהתייחסו לתמורות הצפויות בתחומי החינוך והתעסוקה הדגיש פרופ’ לביא  כי על פי הערכות שונות, כמחצית מהתלמידים  שמסיימים השנה את כיתה א’ יעסקו בבוא העת במקצועות שעדיין אינם קיימים כיום.” תהליך השינוי אינו פוסח כמובן גם על עולמות האקדמיה והמחקר. מיומנויות חדשות, תחומי לימוד ומחקר חדשים, שינויים בשיטות הלימוד, התגברות המגמה המולטי-דיסציפלינרית ובעיקר ההבנה כי תהליך הלמידה אינו מסתיים עם השלמת החובות הלימודיות הפורמליות – אלה המגמות העיקריות הצפויות לנו.”

פרופ’ בן-ציון לוי, דיקן בית הספר לתארים מתקדמים ע”ש אירווין וג’ואן ג’ייקובס, התייחס בדבריו לחשיבותה של המצוינות לחברה הישראלית ואמר: “אתם חלק מקבוצה מצטיינת ואני מפציר בכם להתמיד במצוינות ולא להתבייש בה. הסכנה הגדולה ביותר לחברה הישראלית היא הבינוניות, ואני בטוח כי תדעו להוביל ולסחוף את הסובבים אתכם לרמות הגבוהות ביותר הן במישור המקצועי והן בחיים הפרטיים.” בהתייחסו לרבגוניותו של מחזור מקבלי התואר הנוכחי הדגיש פרופ’ לוי את האחוז הגבוה יחסית של נשים וכן את העובדה כי כ-60% מן הדוקטורים החדשים הם ילידי הארץ, ו-40% הנותרים הגיעו מ-16 מדינות, ממדינות חבר העמים ועד טרינידד וטובגו.

בשם מקבלי התואר דיברה בטקס ד”ר ענת אבן-זהב מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. “אם יש דבר אחד שמבדיל בין המקום הזה לכל מוסד אקדמי אחר שאני מכירה,” אמרה ד”ר אבן-זהב, “הרי זה החיבור העמוק בין מצוינות לחום אנושי, בין איכות לחמלה, בין יכולת אינדיבידואלית לסולידריות ואהבת אדם. יש כאן בטכניון משהו באוויר, משהו מכיל ומקבל שמאפשר לסטודנט מטורען להרגיש בנוח עם העולה החדש מניו ג’רזי והסטודנטית החרדית שמגדלת את ילדיה וכותבת דוקטורט. לסטודנטית הזו מספק הטכניון מגורים והכרה ומלגה ולא מוותר לה לרגע – לא לה ולא לאיש מאתנו – על הדרישות האקדמיות, על עבודה קשה ועל הישגים מדעיים, והתוצאות מוכרות וידועות בעולם כולו.”

עבודת הדוקטורט של ד”ר אבן-זהב עוסקת בניהול סיכונים בתחום החינוך למדע ולטכנולוגיה בישראל. בעבודה זו, ששיתפה נציגים מעולמות החינוך הבית ספרי, האקדמיה, התעשייה, הפילנתרופיה וצה”ל, מציעה ד”ר אבן-זהב להתייחס לניהול סיכונים בתחום החינוך המדעי באופן דומה שבו מטופל ניהול סיכונים בארגונים עסקיים, תוך שיתוף כל הגורמים הרלוונטיים. זאת נוכח הרחבת שיתופי הפעולה בין הגורמים השונים – מגמה שתועיל למערכת החינוך אם תטופל באופן הראוי.

Technion-Doctor-GK2A5644

Technion-Doctor-GK2A5669