מזל שהטכניון קם 24 שנים לפני קום המדינה וכך הניח את התשתיות למדינה שבדרך

_SHO2593_1הנשיא שמעון פרס בביקור בטכניון:

הדבר הדחוף שיש לעשות היום – זה שלום עם הפלשתינאים; אני מעדיף שלום בלתי מושלם על חוסר שלום מושלם

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר בביקור בטכניון כי הדבר הדחוף ביותר שיש לעשות היום – זה שלום עם הפלשתינאים. “זו תהיה המהפיכה הגדולה ביותר שנעשתה מאז קום המדינה. אני מעדיף שלום לא מושלם על פני חוסר שלום מושלם”, אמר בפאנל מיוחד עם שלושה חתני פרס נובל מהטכניון, בהנחית ד”ר יוסי ורדי.

ביקורו של הנשיא נפתח בהצגת מכונית הפורמולה שנבנתה בטכניון. המכונית, שנבנתה על ידי קבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת מכונות בהנחייתו של פרופסור ראובן כ”ץ, זיכתה את הקבוצה במקום 19 מתוך 57 בתחרות Formula student – ובמקום הראשון מבין הקבוצות שהשתתפו בתחרות זו הפעם הראשונה. הסטודנטים אחמד עומרי ודוריס פיטילון, שהציגו את המכונית בפני הנשיא, הסבירו כי מדובר בקבוצה מעורבת של יהודים וערבים. “אז זאת בעצם מכונית לשני עמים,” השיב הנשיא בחיוך.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, העניק למר פרס לוח ועליו תמונות מביקוריו ומביקוריו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, בטכניון. “אין ספק שחזונו של מורך ורבך בן גוריון להקים מרכז מדעי עולמי במדינתנו הזעירה קרם עור וגידים,” אמר פרופסור לביא. “תחושת השליחות שהובילה להקמת הטכניון מלווה אותנו עד היום. תודה על ההזדמנות שנתת לנו להציג בפניך מקצת מההישגים המדעיים וההנדסיים שלנו.”

בפני הנשיא הוצגה שורה של מחקרים פורצי דרך הנעשים בטכניון – הנחתת מזל”טים על כלי שייט לא מאויישים (פרופסור אהוד ריבלין מהפקולטה למדעי המחשב), מערך לוויינים זעירים (פרופסור פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל), שיטה חדשנית לטיפול בגידולים סרטניים (פרופסור אמריטוס יורם פלטי), ממברנות מתקדמות לטיפול במים (פרופסור רפאל סמיט מהפקולטה להנדסה כימית ופרופסור מוריס אייזן מהפקולטה לכימיה) וחיזוי באמצעות בינה מלאכותית (פרופסור שאול מרקוביץ’ מהפקולטה למדעי המחשב וד”ר קירה רדינסקי).

לאחר מכן נפגש הנשיא פרס עם דור העתיד של מדענים. שרה קציר, ראש היחידה לקידום סטודנטים בלשכת דיקן הסטודנטים, הציגה בפניו צעירות וצעירים מהתכניות השונות של הטכניון – “ניצני הטכניון” (ביוזמת נשיא המדינה – תכנית מצטיינים למגזר הדרוזי בשיתוף עם משרד החינוך ועמותת “עתידים”), “מדעני וממציאי העתיד” (גם כן ביוזמת נשיא המדינה – צעירות וצעירים מוכשרים הלומדים במכינה הקדם אקדמית בטכניון ומתנסים בפעילות מעבדתית),  תכניות חרדים (השנה לומדים 80 חרדים במכינת הטכניון), “עתידים לתעשיה” (בוגרי צבא מהפריפריה הלומדים במכינה בתמיכת עמותת “עתידים”).

דנה מקלאדה, בת 16 מדלית אל כרמל, סיפרה לנשיא כי היא וחבריה מגיעים פעם בשבוע לטכניון ומקבלים תכניות העשרה.

מטר רוזן, בת 15, ממושב אבירים שבגליל, אמרה שהיא נהנית לבוא ללמוד בטכניון. “אם חנונית זה רצון ללמוד ולהשקיע, אין לי בעיה להיות חנונית”, אמרה לקול תשואות הקהל.

חן אשר, בן 26, מעכו, אמר כי רק הודות לתכנית “רוסמן – עתידים לתעשיה” הוא הגיע לטכניון.

יהודה מורגנשטרן, מהתכנית “חלמיש” (חרדים לומדים מקצועות יישומיים”) סיפר על הלם המעבר שלו מעולם הישיבות לטכניון. “12-15 שעות ביממה ישבנו והשלמנו פערים”, אמר. “היינו שונים. כשבאנו לקפטריה אמרו לנו שמשגיחי הכשרות כבר היו כאן היום”, הוסיף לקול צחוקו של הקהל.

בפאנל עם שלושת חתני פרס נובל בכימיה, הפרופסורים אברהם הרשקו, אהרן צ’חנובר ודני שכטמן, סיפר הנשיא כי דוד בן גוריון ביקש ממנו פעם להקים קבוצת כדורגל שתהיה אלופת העולם. “לא הצלחתי, אבל הטכניון באמת יכול להיות אלוף הטכניונים בעולם”, אמר. “בן גוריון היה חולם גדול ואיפשר גם לי לחלום”, הוסיף. “אני גא בטכניון. המדע הוא צורך קיומי שלנו. העולם היום מתקיים בקושי, מדינות סביבנו מתפרקות. העתיד נמצא בחדשנות, אבל אם לא תמצא הדרך לשלוט בפנאטים או לגרום להם לשלוט בעצמם – העולם יהיה מקום מסוכן. מדינת ישראל צריכה לבנות קשרים גם עם חברות גלובליות גדולות, לא רק עם מדינות. אנו ארץ קטנה בשטח ואין לנו ברירה אלא להיות גדולים בחזון”.

פרופסור אהרן צ’חנובר דיבר על מהפיכת הרפואה המתואמת אישית ואמר כי זה ישנה את פני הרפואה בשנים הבאות. “אנחנו מקימים עתה בארץ מכונים לרפואה מתואמת אישית”, הדגיש. “יש לשפר את החינוך למדע וטכנולוגיה, אבל אסור לשכוח את ההומניסטיקה”.

פרופסור דני שכטמן אמר כי רעיון ביטול המבחן הפסיכומטרי הוא רעיון טוב והמליץ לשנות את שמו של משרד החינוך ל”משרד תשתיות העתיד”. “האוניברסיטאות זקוקות ליותר צעירות וצעירים שילמדו מדע והנדסה”, אמר.

פרופסור אברהם הרשקו דיבר על חשיבות המחקר הבסיסי. “ככל שנבין יותר איך גוף האדם פועל, נוכל לפתח יותר תרופות”, אמר.

“ראיתי בביקורי בטכניון מחקרים מרתקים וראיתי מפגן מרשים של האנשים הצעירים של מדינת ישראל”, סיכם הנשיא שמעון פרס את ביקורו.

אלבום תמונות הביקור: הקלק כאן

צילום תמונות: מארק ניימן, לע”מ, שלמה שוהם, דוברות הטכניון